Expediční úpravy motorky

Motorka na cestování potřebuje úpravy. Zde shrneme si všechny to nejdůležitější co je nejvíce potřebovat.


Kufry boční Touratech Zega Pro „And S“

Touratech Zega Pro

Pokud chcete cestovní motorku, tak se bez kufrů neobejdete. Na trhu je celkem veliká škála kufrů a to textilní, plastové a hliníkové. Podle našeho názoru, jiné než hliníkové kufry se na V-Stroma nehodí. Firma Touratech dodává na V-Stroma pouze kufry o velikosti 38 a 31 litrů, čemuž můžeme zavděčit absenci druhého výfuků. Menší kufr je na straně výfuku kvůli rovnováze.

Kufry jsme osadili zámečky (které se musí dokoupit) kvůli bezpečnosti a poté jsme na motorku připevnili rámy co drží kufry. Instalace je celkem snadná, ale je důležité posunout blinkry o něco dozadu (pomocí plechu, který je součástí montážní sady). Kabeláž od blinkrů poté nedosáhnul a museli jsme to poupravit.

Výbornou věcí je, že se dá na víko kufru dát další taška / rolka a dokonce i do víka se dá malá taštička na příslušenství či síťka na rukavice a podobně. Pokud si přimontujete z boků kufru další držáky, tak můžou vaše kufry nést kanystry, flašky na vodu či taštičku do které se vejde i lékárnička. Dalším možným příslušenstvím je koupit si tašku o velikosti vnitřního prostoru, které pak má tu možnost, že si vytáhnete vše najednou a odnesete například do hotelu. Nám to nevyhovuje, ale určitě to někdo uvítá. 


TopcaseTopcase / horní kufr Touratech

Další věc, která se na dlouhé cesty určitě hodí je horní kufr. Dříve jsme měli kufr od Givi ve velikosti 47 litrů. Bohužel nám nevyhovoval, a tak jsme přesedlali na topcase od Touratechu o velikosti 31 litrů. Hranatý kufřík, do kterého se vejde vše potřebné a pokud doinstalujete zámeček, tak je plně zamykací. Touratech horní kufr dodává se systémem uchycení Rapid Lock, který pomáhá se sundaváním kufru velmi rychlým a jednoduchým způsobem. Vejde se do kufru i helma o velikosti XXXL. Kufr se nám hrozně líbí a je perfektně vyřešen. Dokonce i u tohoto kufru lze něco přichytit na víko i do víka taštičky.

Plotnu si musíte dokoupit zvlášť, ale je efektivně vyřešena, že lze na plotnu dát popruhy a uchytit rolku. Topcase nám sedl a proto topcase je na motorce neustále.

Jediné s čím se musíte smířit, je to, že motorce se oslabí jízdní vlastnosti, což může zpočátku docela zaskočit, ale po chvilce si na to člověk zvykne. Další věcí je problém zátěže. Je důležité extrémně nezatěžovat horní kufr. Je to opravdu hrozná jízda se zatížením topcasu. My tam dáváme hlavně fotoaparáty a nepromok.


Tankvak Givi T480

Givi T480

14 litrový tankvak na nádrž, který lze rozšířit na 24 litrů. Horní průhledná kapsa pro mapu, gps, mobil. Průhledná slída je pouze pro atlasy, bloky a sešity o velikosti A5. Boční kapsičky pro drobnosti. Přední kapsa ukrývá pláštěnku, která se nasune na tankvak. Pláštěnka se nepřidělává ničím, drží díky stahovací gumě. Při rychlé jízdě má pláštěnka tendenci odlétnout. Vnitřní kapsa je dost prostorná a chrání důležité věci od nárazu. Další problém je pokud se rozšíří objem tankvaku, tak zamezuje pohled na otáčkoměr. Tankvak se upíná pomocí upevňovacího kroužku, který se přichytí k víčku nádrže. Kroužek je přichycen natrvalo a samotný tankvak se pouze nasadí a pojistí se přezkou kolem řídítek. I když zipy jsou voděodolné, tak za průhlednou slídu do rohů zatéká.

Tankvak doporučujeme zatížit těžšími věcmi, ale nám se osvědčil princip dvou metod balení. Přejížděcí a cestovní balení. Při přejížděcím stylu tam narveme těžké věci a neřešíme jak přesně a co přesně v něm je. Při cestovním balení do něj dáváme důležité věci, doplňky a hlavně foťák. Několikrát se nám osvědčilo když jsme fotili momentku, že zastavíme neslézáme a fotíme přímo z motorky.


Givi plexi

Plexi Givi

Každá motorka je vybavena sériovým plexi. Některé je větší a některé je malé, ale většinou nevyhovuje. Pro větší řidiče je to celkem trochu utrpení a také to bylo i pro nás. Po návratu z první moto dovolené domů po dálnici, nás celých 65 km doprovázela nad helmou turbulence, což bylo velice nepříjemné a šíleně vysilující. V nabídce je možnost dokoupení malého spojleru (deflektoru), který se přidělá na normální plexi, ten by měl velkou část větru odklonit. Určitě je to šikovná pomůcka, ale my jsme se rozhodli pro větší a trochu nákladnější možnost. 

My jsme se rozhodli pro větší čiré turistické plexi od firmy Givi. Při koupi si dávejte pozor na to, že plexi není dodáváno s montážní sadou, kterou musíte dokoupit zvlášť. Instalace je jednoduchá a rychlá. Nepočítejte, že už na Vás nepůjde již žádný vítr, ale je tu obrovská ztráta poryvu větru a turbulence se zvedli a nás již netrápí a obavy, že by plexi trochu zkreslovali byli přehnané.

I když se to nesmí, tak v dolní části plexi jsme si nechali natisknout polepy starých tras.


Stojan

Stojany

Hlavní stojan, který není většinou dodáván k motorce. Je důležitou věcí jelikož když potřebujete dělat pravidelný servis či se podívat na zadní i přední kolo, tak bez hlavního stojanu máte celkem velký problém. My jsme to dodělali jelikož každé mazání řetězu by nás stálo zbytečně moc času. Bohužel jsme tím zároveň snížili i světlou výšku motorky a během cest jsme už párkrát o stojánek drcli. Další zajímavou věcí je rozšíření bočního stojánku. Když přijede na pole či k měkkému povrchu, tak boční stojánek a jeho úzká patka neudrží váhu a zaboří se. Tomuto právě zamezuje ono rozšíření a Vám odpadá obtížné řešení „kam zaparkuji motorku“ a také nemusíte s sebou tahat prkénko. Máte to napevno přiděláno a je to.


Ochrana

Padací rám, který chrání ty nejdůležitější části motoru a plasty při pádu motorky. Je to opravdu dobrý pomocník, jelikož dneska nákup nových plastů je dražší kolikrát než celá motorka. Samozřejmostí je to, že nejsou vždy věčné a nemusí vždy fungovat na 100% a také jsou stavěny na pády v nižších rychlostech či na místě. Opravdu Vás pád na naložený motorce čeká, jelikož váha motorky prostě je vždy přitahovaná dolů a pokud se jednou člověk blbě nakloní je lepší motorku položit než si zbytečně přivodit nějaký zdravotní problém.

Výhodou padacího rámu jsou brašničky, které padnou do padacího rámu. Je to výborná věc na zredukování věcí v kufrech.

Kryt motoru, který chrání motor při jízdě. U téhle věci jsme se v Apaluše názorově lišily, ale nakonec se to vyplatilo. chránit blok motoru je důležité a V-Strom má nevýhodu, že olejový filtr čouhá do směru jízdy a ani výfuk obýhající motor z přední části není dobře chráněn. Párkrát jsme již škrtli i přímo zůstali na krytu viset.

Blastery / chrániče rukou jsme vybrali s kovovou výztuhou protože není nic horšího než když při pádu si zlomíte spojkovou či brzdovou páčku. Nevýhodou je, že můžou při větší nehodě způsobit větší problémy než obyčejné plastové. Přesto se nám líbily a zatím musím říct, že jsme s nimi abnormálně spokojeni a dokonce i ve větší zimě v tom nemrznou tolik prsty.


Ostatní doplňky

Zvýšení zrcátek jak název napovídá je pro řidiče co prostě nevidí přes ramena za sebe. Instalace je snadná a zvýší se tim bezpečnost. Další věcí byla 12 V zásuvka, kterou nyní budeme předělávat jelikož jí máme udělanou na klíček. Budeme dodávat USB zásuvku, která poběží na klíček a normální 12 V zásuvku dáme přímo na baterii.  GPS držák na navigaci, který má vlastní napájecí jednotku. Tu máme udělanou, že se zapíná s klíčkem. Tubus na příslušenství který nám zaplnil prázdné místo, kde chybí druhý výfuk. Jako další jsou nepromokavé tašky, GoPro držáky a stahovací pásky atd…