Komunikace

Není nad to, když si můžete za jízdy povídat.

S narůstajícím počtem účastníků silničního provozu se bezpečnost motorkářů zůstává otázkou číslo jedna. Často vidíme skupiny motorek jedoucí příliš blízko sebe a v nevhodné formaci. Problémem je také, když zná trasu pouze jeden člen skupiny. My a většina motorkářů, které známe, používáme interkom pro komunikaci, a to i při jízdě pouze v tandemu.

Tuto otázku jsme řešili již od počátku, když si Patrik pořídil druhou motorku. Zpočátku jsme jezdili pouze po okolí a bez interkomu, což nám nevyhovovalo, protože bezpečnost je i pro nás prioritou. Proto jsme hledali řešení. Použití vysílaček s handsfree nebylo možné, jelikož nemůžeme během jízdy laborovat s vysílačkou a mačkat tlačítka. Nakonec jsme se rozhodli pro interkom, který nám umožnil řešit situace v reálném čase, upozornit na chyby začínajícího motorkáře, nebo sdělit plány na cestu.

Co to je interkom? Je to zařízení na bázi bezdrátové připojení. Umožňuje komunikaci mezi dvěma řidiči, bez mačkání tlačítka „PTT (Push to talk)“. Takže prostě jedete a mluvíte. Na trhu nalezneme spoustu prodejců a spoustu interkomů. Při výběru interkomu budete řešit dost věcí a vybrat ten správný je dost náročné. Používáme interkom jak na jízdu v tandemu (neboli řidič a spolujezdec), tak na jízdu ve skupině. Je lepší mít interkom, který dokáže napojit více interkomů s dlouhou výdrží baterie. Dokáže komunikovat s navigací, s MP3 a rozhodně s mobilem. Investice není malá do interkomů, tudíž chtějte víc muziky, než Vám přijde nutné. Určitě řešte i typ spojení interkomu a doporučujeme řešit i styl propojování. Jelikož není nic horšího, když se spojení přeruší a znova propojovat interkomy trvá hodiny. Další věc co se stalo důležitou součástí výbavy byla možnost dokoupení interního vybavení helmy dle značky a modelu. Tudíž se nic nemuselo upravovat a stačilo to jen namontovat.

Takže hlavní priorita při výběru komunikátoru byla možnost napojení více než dvou interkomů najednou a v té době to zaručovala jen společnost Interphone. S jejich řadou interkomů se dostali v motorkářské sféře na vrchol. Nedivíme se, jejich výrobky vyhovují parametry většině motorkářů. První interkom byla F5, která pak se prohodila za novější verzi Avanta.

Naše ozkoušené interkomy:

Interphone Avant jsme sehnali poté co jsme měli už 5 sezónu  F5 a baterie na předchozím interkomu nevydržela to co dříve. Zůstali jsme však věrní značce Interphonu a nakonec jsme koupili Interphone Avant. 

Interkom až pro 8 jednotek používající Bluetooth 5.0 a poprvé nabízí i duální bluetooth modul. Tím je myšleno, že poprvé od fa Interphone můžete si povídat s jiným zařízením a zároveň poslouchat rádio či MP3.  Největší dosah hlásí 1,7 kilometru a opravdu potvrzujeme to opravdu odpovídá. Výdrž baterie je udávaná na 20 hodin a výdrž nás na interkomu opravdu zaskočila. Dnes stačí nabíjet jen jednou za dva dny a rychlonabíjení interkomu je znamenité. Během hodiny se nabije do 80%.

Interkom dneska používáme pořád. Dokonce i když Patrik jede sám, tak ho má. Rychlost nabíjení je ideální a výdrž je víc než dostačující. Jsme plně spokojeni s Avantem více než s F5. Opravdu solidní stroj s velmi silným a stabilním spojením. 

Náš první interkom

Ta vychází ze staré osvědčené verze F4, která se stala po jednu dobu symbolem interkom. Odolná konstrukce s pěti tlačítky z nichž centrální je hlavní, dvě tlačítka na přepínání modulů a dva boční na hlasitost. Dají se krásně ovládat i v rukavicích. Samozřejmě to není jen o designu, ale i o vlastnostech. F5 nabízí jako první na trhu komunikaci mezi šesti motorkáři. To doposud nebylo možné bez dalšího dokupovaného příslušenství (tribe). Takže vyráží vstříc konkurenci s novou tabulkou dosahu mezi interkomy.

Dosah jednotek mezi sebou:

  • 2 uživatelé – vzdálenost 1,3 km
  • 3 uživatelé – vzdálenost 1,6 km
  • 4 uživatelé – vzdálenost 1,8 km
  • 5 uživatelů – vzdálenost 2 km
  • 6 uživatelů – vzdálenost 2,4 km

Osobně máme vyzkoušen přenos pouze mezi 3 jednotkami. Byli jsme necelých 1,5 kilometrů od sebe, dokonce byl mezi námi horizont a přenos byl slušný (bylo to znát trošku na kvalitě slabé šumění). F5 umožňuje připojit přes Bluetooth mobil i GPS. Vyzkoušeli jsme a musíme uznat, že to na interkomu mění úplně všechno. GPS vám poví do ucha kam máte jet a vy máte možnost si zkontrolovat tvar křižovatky. A mobil také není na motorce špatné mít. Upozorní vás to při příchozí SMS, můžete přijmout hovor a dokonce si i hlasově vytočit. Určitě se na motorce nevybavujte, tato funkce slouží spíše pro přijetí hovoru a následné vysvětlení, že jste na motorce a že zavoláte. Pro ty kdo používají na motorce GPS i mobil zároveň, může F5 napárovat oba přístroje najednou. My bychom doporučili napojit mobil na GPS a tu napojit na interkom. Z důvodů toho, že při volání se navigace ztlumí a nebude zasahovat do hovoru.

Jako další funkce jsou AUX vstup i FM rádio. Které je dobré, ale signál není tak skvělý (často šumí a v lese je to hodně špatný). Rádio za jízdy nedoporučujeme poslouchat na plný pecky. Jen tak podprahově, aby nerušilo. Stejné je to i s přehrávačem MP3, který se dá napojit přes kabel.

Li-Ion baterie, která by měla vydržet až 11 hodin. Pokud budete používat více než dvě jednotky, tak ta hlavní jednotka co spojuje celou skupinu se vybije jako první a bohužel nevydrží rozhodně těch 11 hodin. Nabíjení trvá minimálně 3 hodiny. S hmotností 55 g to ani na helmě nepoznáte.
V balení najdeme veškeré příslušenství pro 2 otevřené/vyklápěcí helmy a pro 2 integrální helmy. Nabíječka na 220 V, USB kabel pro upgrade jednotek přes PC, návod a další.