Pro zajištění mobility v kempu a okolí jsme si pořídili robustní dopravní prostředek. Vybrali jsme si maxiskútr Suzuki Burgman s objemem motoru 400 ccm.
Maxiskútr
Mnoho lidí si představí známý italský skútr Piaggio Vespa. Jako první masově vyráběný skútr, který ukázal nový trend jednostopých vozidel. Vespa byla vyráběna s manuálním řažením a v 90. letech bylo nahrazeno variátorem. Dnes tento pojem není přesný, jelikož se skútr rozdělil na dvě odvětví. Skútr a maxiskútr. Skútr je např. zmíněná Vespa. Lehký, dobře ovladatelný, malá spotřeba, neboli motorka do města. Maxiskútr je dnes pojem plnohodnotné „motorky“. Je objemově a hmotnostně srovnatelná s ostatními motorkami. Rychlý, komfortní a menší spotřeba. Nespornou výhodu maxiskútru je ochrana řidiče oproti nepřízní počasí. Máte chráněné nohy při pádu a řazení vůbec řešit nemusíte.
Suzuki Burgman AN 400
Čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec s objemem 400 cm3, výkonem 25 kW a točivým momentem 36 Nm. Startování je elektrické. Maximální rychlost dosahuje 160 km/h. Převodovka je automatická s variátorem pro sekundární převod. Palivová nádrž o objemu 13,5 l a spotřebou 4,2 l/100 km umožňuje dojezd téměř 300 km. Rozměry motocyklu jsou 2270/760/1385 mm (délka/šířka/výška). Rozvor kol činí 1585 mm, světlá výška je 125 mm a výška sedla 710 mm. Hmotnost motocyklu je 200 kg. Má páteřový rám z oceli. Kola mají standardní velikost, přední je vybaveno dvoukotoučovou brzdou a pneumatikou R14, zatímco zadní má jednoduchou kotoučovou brzdu a pneumatiku R13. Odpružení předního kola tvoří teleskopická vidlice, vinutá pružina a olejový tlumič. Zadní kolo je odpruženo kyvnou vidlicí s centrální pružicí a tlumicí jednotkou, vinutou pružinou a olejovým tlumičem. Zdvih obou odpružení je 100 mm. Motocykl je vybaven ABS na obou kolech a splňuje emisní normu Euro 3.
Úložné prostory jsou skutečně všude. U řídítek se nachází dvě malé přihrádky na drobnosti a pod kokpitem je velká přihrádka na rukavice s 12V zásuvkou. Pod sedlem je dostupný obrovský prostor s objemem téměř 62 litrů, který pojme dvě integrální helmy. Navíc je možné přikoupit horní kufr a boční kufry nebo brašny. Pod sedlo se také pohodlně vejde bedna s nápoji a další tašky.
Skútr je výbornou volbou jak pro městský ruch, tak pro výlety do přírody. Exceluje v ovladatelnosti, rovnováze a lehkosti, díky čemuž je ideálním vozidlem pro cesty venkovem. Nízko položená palivová nádrž poblíž podlahy zajišťuje skútru nízké těžiště. Jeho akcelerace je srovnatelná s raketoplánem, což zaručuje, že na semaforech nikdo neodjede rychleji. Hladký převod prostřednictvím variátoru přispívá k pohodlnější jízdě. Variátor rovněž efektivně kompenzuje nerovnosti terénu v závislosti na aktuálních potřebách a zatížení. Sedlo je měkké a nízké, což umožňuje pohodlné stání na semaforech bez potřeby vysokého zdvihání nohou. Výhodou jsou také podnožky, které na delších cestách umožňují natáhnout nohy.
Je důležité si uvědomit, že skútr má určité nevýhody, jako jsou malá kola a méně robustní rám, což může na českých silnicích způsobovat problémy. Avšak na hladkém povrchu tyto nedostatky nejsou tak znát a jízda může být příjemná. Přechod z tradiční motorky na skútr může přinést překvapení v podobě chování variátoru, který se při rychlosti nižší než 25 km/h a bez použití plynu na sjezdu odpojí, což může být někdy nečekané.
Podle našeho názoru je tato motorka vhodná pro dlouhé výlety, avšak je důležité upřesnit typ cesty. Myslíte-li, že si na skútr naložíte zavazadla a vypravíte se do Španělska, mohlo by to skončit zklamáním. Neříkáme, že to není realizovatelné, ale nebude to zrovna komfortní. Pohodlnější alternativou by mohlo být převézt motorku na přívěsu za karavanem a vychutnat si tak cestu, třeba po Korsice.
Bohužel jsme dospěli k závěru, že Burgman již neodpovídá našemu stylu a četnosti jízd. Je čas se posunout dál. V dubnu 2015 jsme se rozhodli přenechat Burgmana novému majiteli. O dalším motocyklu jsme psali v následujících článcích.