Měnič

Tak bohužel o informacích na této stránce nemáme vůbec žádných zásluh, jelikož šlo o průmyslovou špionáž obytného vozu Hrsčat a jejich nápadu 🙂

Při cestování na divoko vždy nastala chvíle, kdy absence 230V nám občas zamotala hlavu. V autě jsme neměli 12V zásuvku napojenou na nástavbovou baterii a zásuvka na palubní desce je napojena na baterii motorovou. Funguje jen při zapnuté spínací skříňce, nemá ochranu před vybitím a bojím se, že někdy nenastartuju. Za jízdy jsme používali jeden malý měnič s výkonem 300 W a vždy jsme ho dávali na podlahu obytky, kde se pletl. Taky se nám stávalo, že jsme ho nechtěně vypnuli a proto jsme hledali něco komfortnějšího.

Při courání po netu a prohlížení stránek kamarádů www.hrscata.cz jsem narazil na odstavec který mě zaujal:

Měnič – Pokud jezdíme na divoko, nebo v kempech nebereme proud, ale i  tak chceme mít komfort 230V. Zalíbil se mi 1000W měnič s dálkovým ovládáním. Měnič máme pod sedačkou a dálkové ovládání  umístěné na přístupném místě. Měnič si poradí s nabitím fotoaparátu, telefonu, rychlovarkou, nebo mikrovlnkou. Notebook se sice tváří trochu divně, ale nabít se nechá taky.Měnič máme připojený do okruhu 230V zásuvek přes relé. Takže je v zásuvkách napětí buď ze sítě, nebo z měniče.

Nakonec jsme se s Hrsčaty setkali na výjezdu v Ralsku a samozřejmě jsem vyzvídal, jelikož jsme stáli na divoko a z jejich obytky se ozývalo hučení mikrovlnné trouby. Karel, hlava rodiny, jako já, nám ochotně vysvětlil systém zapojení a hlavně i místo vložení relé, které je důležité pro rozvod 230V v nástavbě. Přepínací relé se musí zapojit jen před rozvody zásuvek, jelikož kdyby se zapojilo například hned za přívodem do auta, lednice by poznala přítomnost napětí a přepla by se na 230V proudící z měniče. To by se asi nástavbové baterii moc nelíbilo.  

Měnič:

První problémem byl výběr měniče. Dostatečně silný, alespoň s modifikovanou sinusovkou a hlavně s dálkovým ovládáním. Nemá opravdu cenu vymýšlet něco, co už někdo vymyslel a hlavně odzkoušel. Nakonec jsme po brouzdání shopů koupili úplně stejný, jako měli Hrsčata. Výkon 1000W, modifikovaná sinusovka a dobrá cena.

E-shop: http://www.deramax.cz/menice-napeti-12v-230v/c-923/

Dálkové ovládání:

Měnič nemusí být zapnutý neustále, máme ho skrytý v kuchyňce pod dřezem, kde není vidět a ideální řešení je dálkové ovládání. Modul má zelenou diodu, která signalizuje zapnutí měniče. Jednoduché a velice praktické.

Přívodní kabely k měniči: 

Ač nemáme elektro vzdělání, spíše jsme elektro analfabeti, bylo nám jasné, že o co menší napětí (volty) teče do měniče, o to větší proud (ampery) měnič potřebuje. To se musí odrazit na průměru měděného kabelu, tak po poradě s odborníky byla zvolena licna průřezu 6mm. Veškeré svorkovnice jsou mosazné a hodně masivní. Spojovací oka jsou měděná, cínovaná a lisovaná profi lisovacími kleštěmi. Lisované části ok a spojek jsou izolovány kvalitní smršťovací bužírkou. Je nám jasné, že s tak velkým proudem, potenciálně špatným spojem se tvoří odpor a zahřátí může způsobit požár. Přívod 12V do měniče jsme dělali zvláště pečlivě. Napojení měniče vede až ke zdroji, tj. až na bateriový odpojovač nástavbové baterie. Před vypínačem je již jen baterie jištěná 50A plechovou pojistkou.

Stykač / přepínač:

stykač

Na přepínání zdroje lze využít relé, kterému jsme bohužel  nerozuměli. Snažíme se vše dělat tak, aby jsme byli samostatní a případný problém na cestě musíme vyřešit sami. Našli jsme klasický třífázový přepínač s pracovní cívkou 230V. Přepínač má ještě diodu, která červeně signalizuje přepnutí. Problém je, že pokud by se pokazil na cestách, po připojení proudu nám nepřepne, tak vozíme jeden náhradní. Oprava výměnou by trvala pár minut. Oba přepínače máme spolu na DIN liště spolu s jističem 2A, který chrání civku přepínače.

Schéma zapojení:

Schéma zapojení je trošku amatérské, ale na vysvětlení jak vše funguje to stačí.

V nulové poloze, když není auto zapojeno na 230 V jsou zásuvky směrovány na měnič. V zásuvkách napětí není, jelikož se měnič zapíná dálkovým ovládáním a to v době když je potřeba. Je škoda, aby měnič běžel pořád a zbytečně čerpal z baterií tak vzácné na cestách napětí.

Při připojení 230 V do venkovní zástrčky na autě napětí sepne cívku stykače, odpojí měnič a přepne zásuvky na 230 V z venku. Pro kontrolu svítí červená dioda na přepínači. Je to jednoduché a velice praktické. Jak už jsem psal, nevýhoda je, pokud by odešel přepínač, při připojení na cestách by v zásuvkách nebyl proud. Řešili jsme to náhradním, nezapojeným přepínačem rovnou na liště.

Na závěr bych chtěl poděkovat Hrsčatům a hlavně Karlovi za vzácné rady při naší kontrašpionáži. Díky