Plnící LPG láhev

Při cestování obytným vozem nám už dvakrát došel v zahraničí plyn. Jsou to docela krušné chvíle, jelikož při absenci plynu nefunguje vlastně nic. Lednice, teplá voda, teplo a neuvaříme si ani čaj. Poprvé to bylo v Norsku, na Nordkkapu byly pouhé 3 stupně Celsia a to byl srpen. Tak jak píšeme v článku Norská propanová láhev, byli jsme nuceni koupit jejich za 1000 NOK + plyn ( 1NOK asi 4Kč). Podruhé to bylo v Bělorusku, to byl květen, zima jako v Rusku a najednou byla jedna láhev prázdná. Jelikož jsou nařízení v této zemi poněkud liberálnější, nebyl problém naší českou propanovou láhev naplnit na čerpací stanici LPG.

To vše mě inspirovalo a donutilo k flexibilnímu řešení dodávky plynu při delších, nebo na teplo náročnějších cestách. Topení máme Trumu kombi 4, která je sice moderní, ale náročnější na spotřebu plynu i elektriky. První nápad byl instalovat vestavěnou LPG nádrž, podobnou jakou mají automobily, které jezdí na LPG. Nádrže jsou trošku jiné, jelikož auto čerpá z nádrže kapalný plyn a plynuje se až ve směšovači, tak ta se nedá využít. Nádrž pro provoz karavanu zřejmě nemá trubičku a odebírá jen plynnou formu plynu. Nevýhodou je vyšší cena a instalace na pevno. Další nevýhodou je poměrně elektrická spotřeba elektro ventilu LPG nádrže.

Jako výhodné řešení jsme viděli v přenosných tankovacích LPG láhvích. Rozměry mají skoro stejné, jako české láhve a dají se při prodeji auta přendat do nového. Velice mě ohromila váha, která je poloviční oproti české. Příslušenstvím můžeme propojit několik láhví dohromady s centrálním plněním, které může být buď na láhvi nebo přímo servisní klapkou nástavby. Nakonec bylo rozhodnuto, jdeme do přenosné LPG láhve.

Mezi další vlastnosti bomby patří:

  • Float ukazatel hladiny
  • Plnitelné plynové lahve hliník 11 kg s plnitelným stop ventilrm 80%
  • hliníková láhev má objemovou kapacitu 11 Kg (22 litrů)
  • Průměr 300 mm výška 575 mm (bez límce)
  • Výška límce s odnímatelným límcem 600 mm
  • Prázdná hmotnost pouze 6.3 Kg
  • Ukazatel hladiny s plovákem.
  • Schválení: směrnice 2010/35/EU

Láhev má homologaci „přenosné LPG nádrže“, což znamená, že plnění na čerpacích stanicí není problém. U nás v ČR zákony neumožňují plnění láhví, tak se doporučuje ji nevyndávat z kastlíku a plnit tam, jako zabudovanou nádrž. Prodejce dodává Certifikát o možnosti plnění v EU.

Láhev jsme pořídili přes ebay, zaplatili přes paypal. Objednali jsme ji v Německu 30.12.2011 a 3.1.2012 byla dodána až do domu. Některé české e-shopy by si mohly vzít ponaučení z rychlosti dodání. Cena byla 217 EUR + 22 EUR doprava. Dodavatelská firma http://www.gasfachfrau.de/ 

LPG plnící redukce

Plnící redukce nebyly součástí dodávky. Objednával jsem je zvlášť, až po ověření tohoto prodejce. Cena byla 35 EUR + 6 EUR dopravné.

O zkušenostech s plněním a provozem napíšeme po nějaké době provozu.

Prodejce v Německu poznal, že se pohybujeme mezi karavanistickou veřejností a trošku si nás začal předcházet. Jelikož jsme dělali již více objednávek, tak jsme dostali mail se zajímavou informací.

Při prvním plnění láhve se nesmí naplnit více jak 22 litrů plynu, jelikož by mohlo dojít k zaseknutí plováku. Časem by se měl plovák opět uvolnit, ale bylo nepříjemné. že není vidět okamžitý stav plynu v nádrži.

Prodejce: