Již při koupi obytného vozu jsem řešil problém, jestli budeme jezdit s dojezdovou sadou, nebo pořídíme náhradní kolo. V dnešní době i EU apeluje na výrobce, aby se auta s náhradními koly neprodávaly. U obytných vozů to výrobci dělají hlavně pro snížení celkové váhy a dodávají vozy jen s kompresorem s dojezdovou opravní sadou.
Přes všechny negativní poznatky jako je cena, zvyšující váha, jsme pořídili rezervní, plnohodnotné kolo a originální naviják na rezervu na Fiata Ducato – valník. Pozor, kdo by si chtěl pořídit na obytku naviják s držákem rezervního kola, musí koupit na valník. Tento typ má ovládání za pravým zadním kolem. Klasické dodávky a vestavby mají ovládání podlahou a nešlo by manipulovat s kolem. Po čtyřech sezonách provozu musím uznat, že to byla nejlepší investice do obytného vozu. Pravda je, že jsem trošku šetřil na pneumatice a koupil jsem Matadorku C, ale přesto nás již dvakrát zachránila a dojeli jsme na ní v pohodě domů.
Držák s navijákem instalovaný na naší obytce:
Poprvé jsme meli defekt v Maroku, kdy nám prasknul plechový disk a ucházelo kolo. Na prasklinu v disku by nám asi opravná sada pomohla, ale plnohodnotné kolo je k nenahrazení. Nikde v autorizovaném servisu ve Španělsku jsem disk nesehnal, tak jsme dojeli na rezervě domů.
Podruhé při cestě z Polska přes Německo se nám odtrhl vzorek na gumě Continental CP. Nebyl to protektor, je to guma tři roky stará a měla najeto něco kolem 40 tisíc kilometrů. Stalo se to při předjíždění kamionu asi ve 120ti kilometrové rychlosti. Bylo to na dálnici na Berlín, kde jsem slyšel slabé klepání. Myslel jsem, že to tluče předjížděný kamion, ale bohužel jsme to byli my. Rachot jako blázen a už jsem viděl ve zpětném zrcátku létající gumu a kousíčky plastů. Byla to levá zadní pneumatika. Štěstí v neštěstí bylo, že nebouchla a zůstala pod tlakem. Nevím jak by to dopadlo, kdyby bouchla?? Rychle zastavit na krajnici v odstavném pruhu a kontrola, co se vlastně stalo. Jelikož to bylo na straně do vozovky, musel jsem najít širší místo a v dohledu byl SOS hlásič s telefonem. Pomalu jsme dojeli na místo a chtěl jsem kolo vyměnit. Bohužel s heverem dodávaným k obytce, který je na dodávkové karoserie, je s trnem a ne ploškou na zvedání jsem auto nedokázal zvednout. Najednou dálniční policie, co tam dělám. Začali mě kontrolovat, jestli nemám kola sjeté, doklady, pojistky a ověřovali nás i auto. Nakonec bylo vše v pořádku, pomohli nám vytelefonovat ADAC, ujistili nás, že to bude tak za 100 EUR a odjeli. Po chvíli přijela asistence a bylo mu jasné, že potřebuji hever. Vyndal 3,5 tunku tzv. krokodýla a kolo bylo ve vzduchu. Kolo bylo už povolené, nové připravené a bylo to během minutky hotové. Ještě mě pomohl špatné kolo do držáku a došlo k placení. Světe div se !!! Nechtěl NIC. Opravdu, nic jsme neplatili!!! Řekl, že za půjčení heveru nic neúčtuje. Super, slušní lidé ještě existují!! Plnohodnotná rezerva Matador nás zachránila podruhé.
Defekt vzorku:
Na vše se snažím připravit, být samostatný, ale nenapadlo by mě zkusit si cvičně zvednout auto. Už sháním nový funkční hever. Všem karavanistům doporučuji, zkuste to!!