Vento set electronic

Každému z nás karavanistů se určitě stalo, že za vysokých venkovních teplot lednice začala pracovat asi tak jako registr vozidel v novém systému. Teploty v chladničce přesahovaly daleko nad 10 stupňů, z másla bylo bahýnko a potraviny se začali kazit. Nejvíce jsme to pocítili v Maroku, kdy se teploty šplhaly nad 40 stupňů celsia a zkazilo se nám skoro vše. Pořád jsme hledali nějaké řešení, nebo vylepšení účinnosti chladničky. Nejprve, ale trošku jak vše vlastně funguje.

Plynné nebo kapalné chladicí médium  z chladicího okruhu se v absordéru rozpouští v chladné vodě a tím odnímá okolí teplo. Ta i s rozpuštěným plynem proudí do místa („vařiče“), kde je voda zahřáta a tím plyn opět uvolněn. Ohřátý plyn o vyšším tlaku, než měl v absorbéru, proudí do chladiče, kde jeho teplota klesne a při daném vyšším tlaku případně zkapalní. Poté proudí médium opět do absorbéru, kde se rozpustí ve vodě zchlazené v samostatném chladiči a cyklus se opakuje.

Absorpční lednička má proti kompresorové nižší účinnost a není schopna dosáhnout tak nízkých teplot; nicméně stačí její výkonnost na provoz běžných domácnostních chladniček s mrazicím oddílem avšak bez velkých nároků na hluboké mražení. Na druhou stranu má bezhlučný chod, neobsahuje pohyblivé součásti (teoreticky vyšší spolehlivost) a nemusí být nutně napájena elektriko – právě v karavanu je poháněna pouze teplem 12V – 220V – plyn

Po úvahách a prozkoumávání internetu jsem dospěl k názoru, že nejdůležitější je správné ochlazení a odvětrání kondenzátoru lednice. Dobré a velké větrací mřížky za lednicí. Na cestách jsem se snažil stavět obytné auto tak, aby na stranu, kde je lednice a větrání nesvítilo slunce, nebo jsem dokonce sundaval mřížky, aby cirkulace vzduchu byla co nejlepší.

Přes to vše jsem dospěl k názoru, že bude nejlepší nějaké nucené chlazení, nebo nucené odvětrání prostoru za lednicí. Hodně karavanistů využívá normální větráčky z počítače, které jsou na 12V. Já jsem hledal nějaké originální řešení a koupil jsem v karavan shopu chlazení VENTO set, přímo do větracího prostoru za lednicí.

Před instalací jsem ještě řešil dutinu za lednicí, vyrobili jsme hliníkový plech, který jsme namontovali do vrchního větracího otvoru a tím jsme vtvořili zrcátko na lepší průtok vzduchu. Namontovali jsme originální odvětrání zadního prostoru za lednicí.

Ovládání bylo jednoduché. Kolíbkový přepínač sepnul na jednu polohu ventilátory na přímo a na druhou polohu přes termostat, který rozeběhl větráky jen při zvýšení teploty za lednicí. Elektronické zařízení ventilátoru s nápisem Made in china fungovalo jen jednu sezónu a ventilátory se ani nehly. Naopak, tvořili v samotížné ventilaci překážku a byly spíše ke škodě, než k užitku. Nejdříve jsem chtěl zařízení reklamovat, ale než jsem se k tomu dostal, tak jsem našel digitální termostat od firmy FLAJZAR, který funguje jak na chlazení, tak na topení. Cena suprová a hlavně výrobek z CZ.

Jedinou pro mě velkou nevýhodou je, že je to elektronická stavebnice. Nejdříve jsem se rozmýšlel, protože nejsem elektrotechnik, ale vzali jsme to jako výzvu a objednali jsme. Přišel nám tištěný spoj a pytlíček elektrosoučástek, tak jsme se do toho pustili. Nakonec vše dobře dopadlo a už vše funguje na 100 %.

Zapojili jsme ventilátory úplně stejně. Přes kolíbkový přepínač lze zapnout větrání přímo a na druhou polohu přes termostat. Zlepšení je v digitální indikaci teploty za lednicí a ruční nastavení teploty spínání a vypínání chlazení. Tuto sezónu budeme zařízení testovat a hledat ideální teploty termostatu.