Kdo má rád cestování a jednoduchost najednou, ten by se měl zajímat o AUTOSTAN
Objevili jsme to náhodou. Když jsme zjišťovali, z čeho se skládá expediční auto. Ve zkratce, jak název napovídá, jde o autostan na autě. Sháněli jsme informace a zanedlouho jsme autostan Magtower (totožný typ autostanu Maggiolina) měli na autě.
Hlavní důvod proč autostan lidi odmítají je, že autostan váží okolo 50 kg a střecha je omezená dynamickým zatížením střechy na 50 kg (u každého auta to může být jiné, nutné zkontrolovat v TP!). Lidem to nic neříká a myslí si, že je to prosté omezení střechy. Dynamické zatížení je zatížení “při jízdě“ a ne při klidu. Takže se nemusíte bát, že se ráno probudíte v autě a ne ve stanu. Abyste pochopili, dnešní auta musejí splňovat jisté Euro podmínky (Euro NCap), tyto podmínky musejí ochránit pasažéry za jakékoliv situace. Takže auto když se převrátí na střechu, musí snést svou vlastní váhu. Takže pár set kilo na střeše nic neudělá.
Montáž autostanu je náročnější a zabere pár desítek minut. Přišroubovává se k příčníkům pomocí 8 šroubů. Rozvor příčníků nemusíte řešit, protože po celé délce autostanu jsou dvě ližiny, ve kterých naleznete posuvné úchyty. Doporučujeme, čím příčník bude výš od střechy, tím snazší bude montáž. Na druhou stranu kdo má trošku nadváhu, doporučujeme mu zase příčník, který tzv. leží na podélném nosiči. To znamená, že montáž bude těžší.
Jakmile přišroubujete autostan můžete okamžitě vyrazit na cesty. Samozřejmě musíte počítat s tím, že nad hlavou máte 50 kg navíc, takže se těžiště zvýší, které je znát v zatáčkách a při brždění. Projeví se to trošku na spotřebě, ale pokud se s tím naučíte jezdit, můžete se přiblížit k původní hodnotě.
Rozkládání a skládání autostanu je minutová záležitost díky šnekovému mechanismu (viz. video níž). Větrání je zajištěno ze všech čtyř stran. Z boků jsou vchody s dvojitým zavíráním (moskytiéra, bočnice). Ve předu a vzadu jsou trojúhelníková okénka s moskytiérou, která libovolně otevírat. Uvnitř je tvrdší matrace (přesto příjemnější než karimatka), po obou stranách jsou organizéry a na stropě led lampička a háčky na bundu.
Ještě před pořádným výletem se autostan musel připravit a vyzkoušet. Objednali jsme polepy Expedice Apalucha a naplánovali jsme výlet na Višňovou u Křivoklátu. Vysunuli jsme autostan a připravili spacák a polštář. Zjistili jsme jak autostan vzbuzoval v ostatních karavanistech zvědavost. Autostan jsme ukazovali skoro všem. Kdo se styděl, stál opodál a pozoroval.
První noc byla trochu poznávací, než si záda zvyknou na nové prostředí. Malé překvapení bylo, že v autostanu je slyšet všechno. U moře to musí být moc příjemné, ale poblíž nás stáli karavanisté a slavili ukončení sezóny. Přesto bylo příjemně a na chladno si člověk zvyknul. Okamžité ponaučení nás čekalo druhý den ráno, když jsme se rozhodli nezapínat moskytiéru a do autostanu nám vletěla vosa. Naštěstí po pár chvatech kung-fu jsme ji dostali ven. Druhá noc byla výborná, už se vědělo kam dát nohy, jak moc pootevřít okénko a proč zavírat moskytiéru. Dokonce kolem 6 ráno jsme vyzkoušeli jak postupovat, když se někomu chce na záchod.
Z autostanu máme moc dobrý pocit. Připadá nám jako moc dobrý pomocník na cestách a i při víkendových výletech na rybách. Bohužel už je na autostan zima, takže se uložil a čeká se na další sezónu.