Moto navigace

Jsme zastánci navigace na motorce. Říkejte si co chcete, ale kdo cestuje daleko a chce využít lépe čas, tak prostě navigace je ohromná výhoda. Jednou z nesporných výhod je vizualizace trasy, tudíž Vás nemůže překvapit neočekávaná zatáčka. Dokážete lépe reagovat mnohem dříve a bezpečněji. Nemluvíme však jen o klasickém přístroji od Garmina či TomToma, ale dnes již existuje spousta možností jaké využít na motorce. 

My osobně využíváme čistě motorkářské navigace, jelikož možností v době moc nebyli. Naštěstí se dá použít dnes velmi kvalitní voděodolný telefony nebo Carplaye či dosti specifické kombinace. Každá verze má své pro a proti a proto bude vždycky vyhovovat někomu jinému. Berte soupis spíš jako rádce či pomocníka při rozhodování co si sehnat na svojí motorku.


Motorkářské navigace

Začneme tím co už přes deset let máme otestované a prověřené skoro peklem. Začínali jsme s navigací Garmin Zümo 350, která byla prověřena na cestovním skútru. Opravdu příjemná navigace a byla to naše první vlaštovka do světa navigací. Používali jsme držák s kombinací od Ram-Mountu a bohužel navigace nešla zamknout. 

Dnes jsme přesedlali na BMW Navigator V a dokonce i BMW Navigator VI. Zní to honosně, ale je to jen Garmin oblečen v kabátu BMW. Přesto to neznamená, že se jedná o špatný přístroj, ba naopak. Seznámení je kruté a zdlouhavé, jelikož navigace potřebuje správu a nastavení. 

Naše ozkoušené navigace:

Při koupi BMW R 1250 GS jsem dostal k motorce jako bonus tuto navigaci. Navigace fungovala slušně, ale asi po 20 tisících kilometrech odešel displej. Byla ještě v záruce a obdržel jsem novou navigaci. Naštěstí jsem nebyl sám s tímto problémem a BMW udělalo upgrade, kde opravilo daný problém novou verzí displeje. Od té doby jsem s tím neměl problém. Navigace je opravdu dobrá a čitelná i za jasného světla. 

  • Velmi citlivý přijímač GPS s 5″ dotykovým TFT displejem, který má 65 000 px
  • Displej, který je čitelný i na slunečním světle a snadno ovladatelný i v rukavicích
  • Stejně jako v předešlé verzi zde lze navigovat klikatými cestami
  • Vodotěsná do 1 metru po dobu 30 minut, odolná vůči polití benzínu, silničním vibracím a nárazům
  • Funkce Bluetooth, která komunikuje s motorkářským interkomem a Vaším mobilem
  • Samozřejmě navigace disponuje rychlostníma radarama + Poi body a možností si je přidat do navigace ručně
  • Stejně jako předešlá verze lze ovládat motocykl ovladači na řídítkách
  • Funkce námi neznámou bylo historie jízd a jejich následná manipulace (statistiky) a servisní logbook. Servisní logbook je velice šikovná funkce spočívající na upozorněních k servisnímu úkonu vůči najetým kilometrům. Jako například výměna oleje, brzdové kapaliny a dokonce i kdy vám dojde benzín atd…
  • Vnitřní paměť 16 GB, kde se nám vešla mapa Evropy a komu to stačit nebude může si do navigace vložit microSD kartu
  • Vestavěná vyměnitelná lithium-ionová baterie s výdrží 4 hodin
  • Navigace o velikosti 13,6 x 8,3 x 2,4 cm a hmotnosti 288 g se může stát vaším motorkářským partnerem jak na krátké, tak i dlouhé výlety

Když předseda přivezl BMW R 1200 RT. Tak díky speciálnímu výřezu v motorce vyřešený byl odkázaný sehnat si tuto navigaci. Zprvu jsme byli skeptičtí, ale jakmile jsme se prokousali základem a objevili stejné prvky jako v Zümu, tak jsme byli doma a jízdy jsme si s navigací opravdu užívali. Navigace funguje skvěle a velký displej je ohromným plusem. Doživotní aktualizace Evropy je třešničkou na dortu.

  • Velmi citlivý přijímač GPS s 5″ dotykovým TFT barevným displejem, který má 65 000 px
  • Displej, který je čitelný i na slunečním světle a snadno ovladatelný i v rukavicích
  • Novinkou je možnost navigace klikatými cestami
  • Vodotěsná do 1 metru po dobu 30 minut, odolná vůči polití benzínu, silničním vibracím a nárazům.
  • Funkce Bluetooth, která komunikuje s motorkářským interkomem a Vaším mobilem
  • Samozřejmě navigace disponuje rychlostníma radarama + Poi body a možností si je přidat do navigace ručně
  • Funkce námi neznámou bylo historie jízd a jejich následná manipulace (statistiky) a servisní logbook. Servisní logbook je velice šikovná funkce spočívající na upozorněních k servisnímu úkonu vůči najetým kilometrům. Jako například výměna oleje, brzdové kapaliny a dokonce i kdy vám dojde benzín atd… (vše si uživatel musí nastavit sám)
  • Jelikož se jedná o BMW navigaci, tak lze z motorky vyčíst všechno a lze jí ovládat ovladači na řídítkách
  • Vnitřní paměť 8 GB, kde se nám vešla mapa Evropy a komu to stačit nebude může si do navigace vložit microSD kartu
  • Vestavěná vyměnitelná lithium-ionová baterie s výdrží 4 hodiny
  • Navigace o velikosti 13,6 x 8,3 x 2,4 cm a hmotnosti 288 g se může stát vaším motorkářským partnerem jak na krátké, tak i dlouhé výlety

Koupili jsme verzi s označením LM (LifetiMe), tudíž bylo s navigací i silniční mapa Evropy s doživotní aktualizací zdarma + jsme dostali nejnovější mapu Topo Czech 2012. 45 zemí Evropy s více než 5,5 mil body zájmu potěší každého. Také zobrazování map je přehledné a k dobrému navigování přispívají náhledy do křižovatek a asistent řazení do jízdních pruhů, který oceníte v městech. Kdo jezdí i do jiných krajů světa je tu možnost nahrání i ostatních map, který Garmin podporuje. Navigaci nedělá problém navigovat i mimo silnice, takže aspoň budete vědět kde jste a navigace se nezakousne.

  • Velmi citlivý přijímač GPS s 3″ dotykovým TFT displejem, který má 65 000 px
  • Displej, který je čitelný i na slunečním světle a snadno ovladatelný i v rukavicích
  • Vodotěsná do 1 metru po dobu 30 minut, odolná vůči polití benzínu, silničním vibracím a nárazům.
  • Funkce Bluetooth, která komunikuje s motorkářským interkomem a Vaším mobilem
  • Samozřejmě navigace disponuje rychlostníma radarama + Poi body a možností si je přidat do navigace ručně
  • Funkce námi neznámou bylo historie jízd a jejich následná manipulace (statistiky) a servisní logbook. Servisní logbook je velice šikovná funkce spočívající na upozorněních k servisnímu úkonu vůči najetým kilometrům. Jako například výměna oleje, brzdové kapaliny a dokonce i kdy vám dojde benzín atd…
  • Vnitřní paměť, kde se nám vešla mapa Evropy a komu to stačit nebude může si do navigace vložit microSD kartu
  • Vestavěná vyměnitelná lithium-ionová baterie s výdrží 5 hodin
  • Navigace o velikosti 13,5 x 8,4 x 2,3 cm a hmotnosti 270 g se může stát vaším motorkářským partnerem jak na krátké, tak i dlouhé výlety

Výhody

  • Rychlost
  • Přehlednost
  • Výdrž a voděodolnost
  • Novější varianty navigací fungují i s rukavicemi
  • Většina dodána s držákem či úchytem

Nevýhody

  • Cena
  • Většina nedodává zamykací verzi držáku
  • Nutno aktualizovat přes PC nebo na servisu
  • Výdrž baterie (neplatí pro všechny zařízení)

Mobilní telefon

Kdo chce ušetřit a má kvalitní telefon, který je v ideálním případě vodě odolný, tak může využít mobil s aplikací dle jeho představ. Dnes je již velké množství navigačních aplikací z nich poměrně velká část je volně přístupná. My mobil nepoužíváme, jelikož ho většinou potřebujeme na jiné pracovní činnosti a zároveň nemáme bohužel vodě odolný telefony. Přesto na expedicích máme připravený držák na mobil kdyby odešla naše GPS. 

Prvotní věc u použití mobilu je jednoznačně velmi kvalitní držák na mobil. Mám pár přátel, který museli shánět nové mobily, jelikož použili byť kvalitní držák od renomované značky, ale prostě nedokázal udržet mobil na daném místě. Všem doporučuji jen jediný držák na mobil, který máme a používáme a to je od moto-držák-kvalitně. Vídám ho na cestách celkem dost i na strojích, který jsou více v terénu než na silnici a všechno funguje.

Výhody

  • Veliká škála navigačních aplikací
  • Výdrž baterie na menší vzdálenosti
  • Snadná aktualizace map
  • Snadná příprava tras dopředu

Nevýhody

  • Voděodolnost
  • U některých aplikací nutná mobilní data
  • Je nutno vyřešit nabíjení za jízdy
  • Použití jednoho zařízení na vše
  • Vystavení mobilu na sluníčku
  • Krádež
  • Silné vibrace můžou poškodit vnitřní elektroniku
  • Nutno sehnat kvalitní držák na motocykl

Carplay

To co nám vadilo na použití mobilu vlastně dnes řeší Carplay nebo RideSync. Pro neznalce, jedná se o displej, který přejímá data z mobilu. Takže mobil je v bezpečí uklizen v tankvaku či v bundě a aplikace zasílá data na displej, který Vám ukazuje trasu a zároveň Vás upozorní zda Vám někdo nevolá a ukáže i telefon. Můžete mobil nabíjet a propojení funguje bezdrátově. Tudíž většina nevýhod se tímto opravdu eliminuje a druhá věc, že cena je opravdu přijatelná oproti klasickým navigacím. Tuto verzi nemáme ozkoušenou, ale věříme, že to není špatná věc.

Výhody

  • Veliká škála navigačních aplikací
  • Cena
  • Snadná aktualizace map
  • Snadná příprava tras dopředu
  • Přehlednost
  • Výdrž a voděodolnost
  • Novější varianty navigací fungují i s rukavicemi
  • Většina dodána s držákem či úchytem

Nevýhody

  • Většina nedodává zamykací verzi držáku
  • Mobil je nutno ideálně pořád dobíjet
  • U některých aplikací nutná mobilní data
  • Použití jednoho zařízení na vše

Kombinace Carplay a dalšího

Novinkou, která se objevila na trhu bylo zařízení, které nahrazuje Carplay tím, že je samo velkým tabletem s Androidem. Takže máte možnost stahovat jakoukoliv aplikaci a zároveň máte velkou navigaci s možností větší než navigace. Lze na to napojit drona, lze zprovoznit roadbook pro endura a mnoho dalšího. Jediná vada na kráse je jeho cena, ta někdy sahá po větší cenovce než byli navigace od BMW  a věřte, že BMW nemá levnou navigaci. 

Výhody

  • Veliká škála navigačních aplikací
  • Snadná aktualizace map
  • Snadná příprava tras dopředu
  • Přehlednost
  • Výdrž a voděodolnost
  • Novější varianty navigací fungují i s rukavicemi

Nevýhody

  • Cena
  • Musíte dokoupit všechna příslušenství
  • U některých aplikací nutná mobilní data
  • Pro někoho veliký displej