Vůdce malého plavidla

Jednoho dne se dvěma členům Apaluchy zachtělo udělat si ‘‘řidičák‘‘ na loď (Předseda a zástupce předsedy). A tak, po jednom večeru domlouvání a zjišťování informací ohledně zkoušek (hlavně na portálu SPS Praha), se oba dva zapsali na  základní (hlavní) test VMP [M100] (bez kterého nelze pokračovat dál), vedlejší testy Plachty [S80], Moře [C] a praktickou zkoušku z VMP.

Tato akce stála tak kolem 800 Kč + 600 Kč za praktickou zkoušku (za každého). Podmínkou konání všech zkoušek je čistý trestní rejstřík a dovršení 18 let. Termín v říjnu a spousta otázek stál před nimi (testy se dají vyzkoušet na internetu SPS zkoušky). Všechny zkoušky se konají v hlavní budově SPS v Praze, nebo v nejbližším možném městě kde sídlí SPS.

Zkouška VMP je 30 minutový test na počítači, kde budete vyplňovat 35 otázek ze 491 možných a pro úspěšné splnění zadaných kritérií musíte správně zodpovědět 30 otázek. Při úspěšném dokončení testu VMP můžete řídit loď do 20 m s omezeným výkonem motoru 100 kW.
Pro získání průkazu na 20m loď s neomezeným výkonem motoru, musíte úspěšně zvládnout praktickou zkoušku z VMP, tato zkouška probíhá tak, že u mola v přístavu hned vedle budovy SPS (Praha), si Vás vyzvedne kapitán. Zavede Vás loď, kde budete jezdit a plnit další příkazy od kapitána, pokud vše zvládnete (a i poté bude loď schopna plavby), máte dokončenou praktickou zkoušku z VMP.
Zkouška Plachty [S80] je 10 minutový test, kde budete vyplňovat 14 otázek z 200 a pro splnění zkoušky musíte mít 11 správných. Při úspěšném splnění máte možnost řídit plachetnici o celkové rozloze všech plachet 80 m2.
Pokud žádáte o neomezené rozloze plachet, tak v tom případě musíte jít na praktickou zkoušku z Plachet.
Zkouška Moře [C] je zkouška na mořskou přímořskou plavbu, je to 25 minutový test s 28 otázkami z 215 možných a pro úspěšnost testu je potřeba 24 správných odpovědí. Při úspěšném dokončení Moře můžete řídit loď na moři 1,5 míle od břehů. Pro křížení moří už je potřeba mnohem vyšší formy testů a zkoušek a podmínkou je že musíte strávit několik hodin na lodi.

Hned po prvním projetí všech otázek ke zkoušce VMP (v knížkách sps) bylo zřejmé, že tyto zkoušky jsou celkem těžké a úspěšnost nebude 100%. Večer před zkouškami si kluci v obýváku procvičovali zvukové signály a to tak, že ‘‘tůtali‘‘. No a to bylo pro ženský haló, začaly si nás nahrávat s komentářem o psychiatriích a různých sanatoriích, tak rychle dotůtali a poslední připomenutí otázek před spánkem.

Důležité odkazy:

Přišel DEN D
Cestou po dálnici oba přemýšleli o tom, co je to spinakr a palec pacholete. Po hodině jízdy Prahou konečně našli budovu SPS. Chvíli před začátkem přišla kapitánka a vysvětlila ovládání počítačů a popřála všem hodně štěstí. Zbylo poslední ohlédnutí dvou členů Apaluchy na sebe s popřáním hodně štěstí a šlo se na věc.

Naštěstí Apalucha uspěla v první fázi testů VMP, mrkáním na sebe se upozornili o úspěchu. Nebylo proč se ještě radovat, jelikož na ně čeká další test Plachty. Tento test nakonec udělal jenom předseda. Na řadě byl poslední test Moře, bohužel Apalucha neuspěla.

Při odchodu z místnosti kapitánka řekla klukům, kdy se konají opravné zkoušky a kde se odehrává praktická zkouška z VMP, která je čeká. V přístavu stál pán v ‘‘bílém‘‘ (náš kapitán) a odvedl všechny účastníky k lodi, která stála u mola. Loď se chlapům okamžitě zalíbila, byla kajutová, která měřila kolem 9 metrů. Apalucha vešla na loď a kapitán zkoušel ze zvukových signálů, což naštěstí uměli (to bylo to ‘‘tůtání‘‘ v obýváku), poté říkal něco o bezpečnosti, o obsluze lodi a šlo se na věc.
První část obsahovala tonoucího, což znamenalo, že bóje uprostřed přístavu je ‘‘tonoucí člověk‘‘. Vy musíte najet bez drcnutí bokem k bóji a zastavit maximálně metr od ní. Jediné štěstí bylo to, že za Vámi po celou dobu stojí muž, který Vám radí a hlídá vše co se kolem děje, což bylo pro všechny ohromným přínosem.
Kopilot šel jako první a musel vycouvat od mola, poté zamířil k bóji, pár metrů před cílem začínal zpomalovat a trošku uhýbat od bóje aby do ní neťukl, po pár manévrech celkem dobře zaparkoval vedle ‘‘tonoucího‘‘.
Předseda ač dobrý řidič, s tím měl hodně práce, jízda na vodě byla pro něho něco neznámého. Přesto byl kapitán spokojený a v první části uspěli oba dva.
Druhá část spočívá v tom, že musíte zaparkovat vedle remorkéru daným bokem.
Kopilot byl první na řadě, lodí zaměřil na remorkér, po době couvání a otáčení konečně zaparkoval hned vedle remorkéru.
Na řadě byl předseda, zamířil na remorkér. Začátek měl pěkný, bohužel neodhadl rychlost a také vzdálenost od remorkéru a napral to přímo do něho. Okamžitě se začal kapitánovi omlouvat, se slovy, že má doma manželku, která na něj neustále křičí a skoro ho bije, a proto se necítí jako pravý kapitán. Kapitán mu na to řekl, že má doma taky stejnou ženu a že mu celkem rozumí. Okamžitě si padli do oka a jediné co mu kapitán řekl je, že to musí procvičit ale že je spokojen.
Nakonec Apalucha dostala úspěšně zvládnutou praktickou zkoušku z VMP a za měsíc zvládla i opravné zkoušky. Chlapi jeli domů jako opravdoví Kapitáni, jediné co museli, bylo čekat na mezinárodní plavební průkaz, který jim přišel asi po 14 dnech.

Starý vzor plavebního průkazu. Dnes už jsou nové průkazy odpovídající normám EU průkazu